Databasen bör vara anpassningsbar så du kan lagra dina specifika data som kanske inte finns fördefinierat i lojalitetssystemet. Nedan följer vanligt förekommande typer av data.
Namn, adress, kontaktuppgifter, personnummer, ålder mm
I vissa länder finns tjänster där man kan hämta personuppgifter och prenumerera på förändringar. Att hämta personuppgifter på detta sätt kostar lite grann, men underlättar registreringsprocessen då man t.ex. bara behöver be om personnummer och mejl och mobilnummer. Namn och adress får man då med automatik från tjänsten. Prenumerationer kan användas för att automatiskt få namn och adressförändringar eller information om personen har avregistrerats (t.ex. utvandrad eller avliden).
Köp från alla tillgängliga kanaler. Här finns uppgifter om var köpet gjorts, när det gjordes och vilka varor som köptes. Det kan även vara mer behovsstyrd information som betalsätt och om köpet gjordes i en självutcheckningskassa osv.
För att veta vilken sorts artiklar som köpts. Här ska mer än bara artikelnummer och namn finnas. Exempel på ytterligare information är varumärke och olika produktkategoriseringar, t.ex. "Skor", "Delikatess", "Gardiner" o.s.v.
Här kan du se vilka utskick som en kontakt har fått och vilka kampanjer som kontakten har ingått i.
Om ditt lojalitetsprogram arbetar med poäng och
Vilka artiklar har användaren tittat på online?
Lämnad varukorg
CDP