Vilken slags data kan lagras?

Databasen

Data är grunden för individuell kommunikation

Databasen bör vara anpassningsbar så du kan lagra dina specifika data som kanske inte finns fördefinierat i lojalitetssystemet. Nedan följer vanligt förekommande typer av data.

Personligt grunddata

Namn, adress, kontaktuppgifter, personnummer, ålder mm

I vissa länder finns tjänster där man kan hämta personuppgifter och prenumerera på förändringar. Att hämta personuppgifter på detta sätt kostar lite grann, men underlättar registreringsprocessen då man t.ex. bara behöver be om personnummer och mejl och mobilnummer. Namn och adress får man då med automatik från tjänsten. Prenumerationer kan användas för att automatiskt få namn och adressförändringar eller information om personen har avregistrerats (t.ex. utvandrad eller avliden).

Köphistorik

Köp från alla tillgängliga kanaler. Här finns uppgifter om var köpet gjorts, när det gjordes och vilka varor som köptes. Det kan även vara mer behovsstyrd information som betalsätt och om köpet gjordes i en självutcheckningskassa osv.

Artikeldata

För att veta vilken sorts artiklar som köpts. Här ska mer än bara artikelnummer och namn finnas. Exempel på ytterligare information är varumärke och olika produktkategoriseringar, t.ex. "Skor", "Delikatess", "Gardiner" o.s.v.

Utskickshistorik

Här kan du se vilka utskick som en kontakt har fått och vilka kampanjer som kontakten har ingått i.

Belöningssystem - Poäng och bonus mmm

Om ditt lojalitetsprogram arbetar med poäng och

Övrigt data som kan vara användbart

Vilka artiklar har användaren tittat på online?

Lämnad varukorg

CDP